„Kontrolowanie wewnętrznego krytyka. Efektywne ćwiczenia praktyczne” [RECENZJA]

[04.07.2019]

Publikujemy czwartą recenzję w naszym nowym cyklu CPI Poleca. 
Autorką recenzji jest współpracująca z Centrum psychoterapeutka Aleksandra Krajczewska.

„Kontrolowanie wewnętrznego krytyka. Efektywne ćwiczenia praktyczne” Steve Andreas

Jesteś w drodze na egzamin, masz dziś wygłosić ważną prezentację w pracy lub tak jak ja – siedzisz przed komputerem i próbujesz napisać tekst. W głowie zaczynasz słyszeć głos – „i tak Ci się nie uda”, „nie mam wystarczającej wiedzy”, „za mało się staram”. To Twój „wewnętrzny krytyk” obudził się i dokonuje katastrofizacji, wytyka wszystkie błędy. Jest surowy i bezlitosny.

Czy to samo co mówi do Ciebie krytyk powiedziałbyś przyjacielowi? Chciałbyś aby Twoje dziecko miało nauczyciela, który zamiast życzliwej postawy oczekiwałby nieustannego realizowania najwyższych standardów? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi „nie” być może warto zastanowić się, na ile pomocny jest krytykujący głos i czy nie słyszysz go zbyt często.

Steve Andreas, psycholog kliniczny i psychoterapeuta przygotował książkę, która ma pomóc nam uzbroić się w „zestaw strategii kontrolowania negatywnych głosów wewnętrznych”. Co zatem sugeruje autor?

Po pierwsze należy głosy zidentyfikować. Warto przysłuchać się, czy nie brzmią znajomo, bowiem krytyk mówi głosem osób dla nas znaczących. To często słowa zasłyszane już z dzieciństwa, które zawierały w sobie warunkową akceptację. Kiedy częściej byliśmy nagradzani za to co osiągamy a nie za to kim jesteśmy.

Terapeuta poznawczy, by przysłuchać się głosowi poprosiłby także o zapisanie myśli automatycznych w konkretnej sytuacji. Kiedy je zauważymy, możemy zastanowić się z jaką emocją się wiążą oraz jakie w ich następstwie podjęliśmy zachowanie. Czy nasze głosy (myśli) są pomocne czy może częściej wiążą się z negatywnymi uczuciami i nie sprzyjają radzeniu sobie z trudnościami?

W drugiej części publikacji, autor proponuje szereg ćwiczeń mających na celu zmianę treści

i sposobu wypowiadania jej przez wewnętrzny głos. Jedną z wielu proponowanych technik jest „zachowywanie się jak gdyby”. Klientów prosi się o zastanowienie „co mógłbym zrobić dziś inaczej, gdyby mój problem zniknął?” i podjęcie próby takiego zachowania.  Narzędzie to daje pole do eksperymentowania– osadza działanie w świecie, gdzie wszystko jest możliwe, dzięki czemu przenosimy uwagę z problemu na jego rozwiązanie.

Pracując z własnym krytykiem warto pamiętać, że naszym celem nie jest jego kompletne wyeliminowanie, wszak w niektórych sytuacjach jest nam bardzo potrzebny. Bycie bezgranicznym optymistą, który uważałby, że nie ważne co zrobi wszystko uda się w stu procentach, byłoby ryzykowne. Celem będzie raczej stanie się świadomym tego głosu i zyskanie nad nim większej kontroli.

Pozycja „Kontrolowanie wewnętrznego krytyka” jest w całości poświęcona opisowi ćwiczeń, które obrazowane są przykładami. Nie wszystkie proponowane techniki wdrożę do praktyki klinicznej i życia. Niewątpliwie jednak książka może stanowić inspirację dla wielu osób, w szczególności tych, którzy korzystają bądź interesują się NLP (programowanie neurolingwistyczne).

„Kontrolowanie wewnętrznego krytyka. Efektywne ćwiczenia praktyczne” Redakcja: Steve Andreas

Wydawnictwo: Helion S. A.

https://sensus.pl/ksiazki/kontrolowanie-wewnetrznego-krytyka-efektywne-cwiczenia-praktyczne-steve-andreas,konwek.htm#format/e