„Pożegnaj wagę. Jak wykorzystać techniki ACT w odchudzaniu i utrzymaniu wymarzonej sylwetki” [RECENZJA]

[19.02.2020 r.]

Publikujemy dwunastą recenzję w naszym cyklu CPI Poleca.
Autorką tekstu jest Katarzyna Przerwa-Zydorowicz

Joseph Ciarrochi, Ann Bailey, Russ Harris
„Pożegnaj wagę. Jak wykorzystać techniki ACT w odchudzaniu i utrzymaniu wymarzonej sylwetki”

Jak zaznaczają autorzy, to nie jest kolejna książka o diecie, odchudzaniu, surowej dyscyplinie, pilnowaniu kalorii.  Jeśli zapytamy osobę zaprawioną w przegranych dietetycznych bojach, co należy jeść, czego unikać, z pewności uzyskamy porcję solidnej wiedzy dietetycznej.  Ktoś inny powie, że odchudzanie się to tylko kwestia silnej woli, motywacji, wsparcia. Dlaczego zatem tyle osób będąc nieustannie na restrykcyjnych dietach, wraca do punktu wyjścia? Ta książka promuje podejście, która może okazać się nie tylko sposobem myślenia na czas diety, ale w ogóle myśleniem o swoich życiowych wyborach zgodnie z własnymi wartościami. Cała książka oparta jest na prostym modelu, który można zastosować również w innych obszarach życia. Kiedy stajemy przed wyborem mamy przed sobą dwie ścieżki, które możemy obrać, kiedy znajdujemy się w trudnej sytuacji. Możemy zatem zachowywać się w sposób, który oddala nas od tego, co dla nas ważne – często takie zachowania nazywamy złymi nawykami. Mamy jednak możliwość wybrania ścieżki, która przybliża nas od naszych celów. Tylko od nas zależy, która ścieżką pójdziemy. Uważne zatrzymania się w punkcie wyboru jest kluczem do przełamywania przyzwyczajeń, która prowadzą nas na manowce.

To nie utrata wagi ma być celem samym w sobie. Możemy sprawić, by w naszym żuciu chodziło o coś więcej niż o zrzucenie i utrzymanie wagi. Chudniemy zatem w imię wyższego celu – dla poprawy zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego. Ważne jest zatem przeformułowania pytań, jakie sobie stawiamy:

  1. Jak spadek wagi polepszy mój stan zdrowia?
  2. Jak lepszy stan zdrowia pomoże mi rozwijać relacje przyjacielskie i miłosne?
  3. Jak lepszy stan zdrowia pomoże mi pozytywie wpływać na świat?
  4. Jak lepszy stan zdrowia pomoże mi dawać i znajdować radość?

Przecież nie często zadajemy sobie pytania o nasze wartości. Terapii Akceptacji i Zaangażowania uczy nas rozpoznawania tego, co dla nas ważne i ukierunkowywania naszego życia w zgodzie ze sobą. Prowadzenia wojny z własnym ciałem od początku jest skazane na porażkę. A gdyby tak poprzez swoje wartości i myśli, stać się pośrednikiem w zawarciu traktatu pokojowego ze swoim ciałem. Zbudować przymierze między umysłem a ciałem.

W książce znajdziemy zatem różne praktyczne porady dotyczące tego, jak rozpoznawać siłę odczuwanego  głodu, jak odróżniać głód od zachcianki, jak stworzyć plan radzenia sobie z zachcianką, jak poszukiwać trwałej motywacji. itd. Wszystko opisane w sposób niezwykle przystępny oraz wysoce praktyczny.

Docierając do końca książki, miałam coraz bardziej nieodparte wrażenie, że ów model byłby bardzo pomocny w terapii uzależnień, stąd też książkę tę rekomenduję również wszystkich tym, którzy borykają się z problemami natury kompulsywnej.

 

Katarzyna Przerwa-Zydorowicz – psycholog, psychoterapeuta, Centrum Psychoterapii Integralnej w Poznaniu

Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP

https://www.gwp.pl/pozegnaj-wage-jak-wykorzystac-techniki-act-w-odchudzaniu-i-utrzymaniu-wymarzonej-sylwetki.html