„TERAPIA ZABURZENIA OBSESYJNO-KOMPULSYJNEGO MAŁEGO DZIECKA” [RECENZJA]

[13.04.2019]

Publikujemy drugą recenzję w naszym nowym cyklu CPI Poleca.
Autorką tekstu jest współpracująca z Centrum psychoterapeutka Katarzyna Borowiec.

„TERAPIA ZABURZENIA OBSESYJNO-KOMPULSYJNEGO MAŁEGO DZIECKA”Jennifer B. Freeman, Abbe Mars Garcia

Recenzja: Katarzyna Borowiec

Kolejna seria podręczników do terapii poznawczo – behawioralnej, tym razem dedykowana dla najmłodszych pacjentów (5-8lat), to doskonałe wsparcie nie tylko dla terapeutów, ale i rodziców dzieci, zmagających się za zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym.

Podręcznik opracowano w dwóch częściach, pierwsza to podręcznik terapeuty, w którym począwszy od koncepcji teoretycznych, przez kryteria i narzędzia diagnostyczne jest on prowadzony krok po kroku przez kolejne etapy terapii według schematu krótkoterminowej terapii zamkniętej w 12 sesji z zaangażowaniem rodziny. Model terapii oparty jest m.in. na ekspozycji z powstrzymaniem reakcji, stosowanej również w terapii OCD dla dorosłych. Podręcznik zawiera jasne opisy kolejnych sesji, które podzielone są na szczegółowo rozpisany plan, zalecane interwencje, techniki poznawcze i behawioralne, zalecenia do pracy w domu. Każda sesja zawiera również materiał dedykowany dla rodziców oraz całej rodziny, w tym elementy psychoedukacji oraz opis ćwiczeń. Osobną część stanowią listy kontrolne, pozwalające monitorować stan sprzed terapii, jej jakość oraz kwestionariusze do diagnozy – CY-BOCS (Skala Obsesji i Kompulsji Yale Brown dla Dzieci) i FAIS-C (Skala Przystosowania Rodziny i Wpływu OCD na Rodzinę).

Część druga przeznaczona jest dla pacjenta oraz jego rodziny. W tej części podręcznik w przystępny sposób prowadzi przez kolejne etapy terapii, pomaga w powtarzaniu poznanych na sesji technik poznawczych, pozwala także budować zaangażowanie rodziców w cały proces. Osobny dział stanowią narzędzia dla dziecka, tabele nagród, formularze zadań domowych. Rodzice i opiekunowie znajdą tu także narzędzia do zapobiegania nawrotom.

Obie części uzupełniają wiedzę i wyznaczają zakres pracy zarówno dla terapeuty, rodziny, jak i samego pacjenta. Prostota narzędzi, jasny opis każdego ćwiczenia oraz wskazówki do pracy w sytuacji pojawiających się trudności, stanowią bezpieczny przewodnik po procesie terapii.

Tak profesjonalnie przygotowane narzędzia będą pomocne nie tylko dla terapeutów poznawczo-behawioralnych, ale również dla wszystkich osób pracujących z dziećmi, jako uzupełnienie swojej metodologii.